Ako aktivovať, obnoviť alebo zmeniť TPMS systém na vozidlách VW Golf ( platí aj pre koncern napr. Škoda / Seat a pod.)
Niektoré vozidlá napr. VW Golf majú skrytú schopnosť funkcie TPMS lenže chýba im príslušné resetovacie tlačidlo, ktoré je potrebné napr. pri výmene kolies alebo oprave defektu. Vyvolanie tejto funkcie si ukážeme cez diagnostický nástroj VCDS (alebo obdobný s podporou LCode). Tento článok ukazuje ďalej, ako aktivovať skrytú funkciu TPMS v jednotke ABS alebo ako zmeniť z priameho sledovania tlaku v kolesách (cez snímače TPMS) do nepriameho sledovacieho systému (nepriame sledovanie tlaku cez ABS snímače) Existujú dva základné typy systémov kontroly tlaku v pneumatikách inštalovaných pre VW group. Prvý typ funguje nepriamo cez systém ABS a nepoužíva žiadne ďalšie senzory. Ak snímače kolesá ABS zistia, že priemer jedného kolesa je menší, predpokladá sa, že pneumatika stratila vzduch a spustí systém varovanie o nízkom tlaku.
Druhý typ využíva bezdrôtové senzory na priame meranie teploty a vzduchu v kolesách a prenáša dáta do jednotky vo vozidle. Nepriamy systém bol inštalovaný od roku 2007, kedy sa stal povinným v USA. Vzhľadom k tomu, že v ďalších krajinách ako napr. v Kanade, kde nebol systém povinný, vozidla VW majú deaktivovanú funkciou TPMS.
VW používa pre modelové roky 2011 priamy systém, ktorý ale pri modeloch Golf, Jetta prepol do nepriameho systému. Drahšie modely, ako napr. Touareg naďalej používať priamy systém.
Výhody / nevýhody priameho systému
Výhody:
- presné meranie tlaku v pneumatikách
- meranie teploty vzduchu v pneumatikách
- vyššia bezpečnosť
Nevýhody:
- nutnosť v každom kolese snímač tlaku
- životnosť batérie snímača ( 6 až 9 rokov)
- cena prídavných riadiacich jednotiek vo vozidle
- nákladnejšia údržba
Výhody / nevýhody nepriameho systému
Výhody:
- kontrola tlaku v pneumatikách (nepriamo cez ABS)
- systém nevyžaduje dodatočné komponenty (snímače, RJ snímačov)
- nízko nákladová údržba
Nevýhody:
- nižšia presnosť oproti priamemu systému
Ako rozpoznať aký systém má vozidlo
Kolesá majú dofukovacie ventily pneumatiky a stonka ventilu trčí von. V prípade, že stonka ventilu pneumatiky je kovová a upevnená s poistnou maticou, budete mať priamy senzorový systém. Kovový výstupok slúži ako anténa. V prípade, že stonka ventilu je pružná / gumová nemáte tieto senzory. UPOZORNENIE: systém TPMS sa nesmie nikdy vypnúť alebo zakázať v krajinách, kde to nie je legálne. V USA je nutná funkcia TPMS s výstražným svetlom od roku 2007 podľa federálneho požiadavku FMVSS 138. Vid. Dohoda TOS pre plnú spôsobilosť na právne upozornenia.
V rámci EU musia systémom TPMS disponovať všetky vozidlá kategórie M1 aj N1 od septembra 2014. Vozidlá skôr vyrobené, ktoré sú vybavené systémom TPMS musia mať systém plne funkčný.
Možnosti:
Pokiaľ máte priamy systém a máte kompatibilný riadiaci modul ABS, je možné prepnúť priamy na nepriamy systém pomocou diagnostického nástroja.
Čo budeme potrebovať:
- diagnosticky kábel od Ross tech VCDS alebo obdobný s podporou dlhého dódovania (LCode) - merač tlaku v pneumatikách
Ako resetovať systém TPMS a blikajúci indikátor TPMS
Ak máte priamy systém so senzormi, stačí pridať vzduch na predpísaný tlak v pneumatikách. Skontrolujte všetky pneumatiky. Niekedy je dobré mierne navýšiť tlak v pneumatike a nechať prebytočný tlak odfúknuť na správnu úroveň. Nikdy nie vyšší ako maximálny tlak. Pozrite do návodu na obsluhu alebo na bočný štítok dverí vodiča pre správnu hodnotu tlaku vzduchu. Ak máte nepriamy systém, pridajte vzduch na predpísaný tlak v pneumatikách. Skontrolujte všetky pneumatiky. Stlačte a podržte tlačidlo Reset TPMS. Tým sa resetuje hodnoty, ktoré modul ABS sníma.
Postup pre aktiváciu / prepnutie TPMS
Ak TPMS od výroby nebolo aktivované tak nemáte tlačidlo na Reset TPMS. A ak je vybavené priamym systémom TPMS, nemá taktiež tlačidlo Reset TPMS. V prípade ak chcete systém prepnúť z priameho na nepriamy, bude funkcia resetu nutná. Buď domontovať tlačidlo Reset TPMS a potiahnuť káble alebo fungovať bez tohto tlačidla a na reset použiť vždy diagnosticky nástroj. Pripojte diagnosticky kábel do OBD konektoru, uistite sa, že zelená kontrolka svieti.
Spustite program a kliknite na "Vybrať / Select" pre prístup k riadiacich modulom.
Vyberte 03-ABS systém. V nasledujúcom okne načíta riadiaci modul ABS. V okienku "Soft. Coding" musi byt "Long Coding" tj. podpora modulu pre dlhé kódovanie.
Klikneme na "Kódovanie / Coding -07"
Vybehne nám okno s aktuálnym kódom, ktorý si vo vlastnom záujme poznačte.
Kliknite na "Dlhé kódovanie / Long Coding Helper"
V kalkulačke kódovania choďte na byte 16
Odkliknite "Bit 2 - Tire pressure monitoring (TPMS/7K6) installed"
Zavrite okno a potvrďte "Do it" a uložiť. Vypíše "New code" Odpojte sa z modulu ABS.
Vypnite zapaľovanie.
Po zapnutí zapaľovania by ste mali vidieť TPMS kontrolku.
Systém potrebuje najmenej hodinu jazdy na adaptáciu nepriameho systému TPMS.
Ak nemáš tlačidlo Reset TPMS
Pomocou diagnostického nástroja pripojiť do modulu 03- ABS
- Vybrať "Základné nastavenia / Basic settings"
- ísť na kanál 042 a kliknúť "Go" a potvrdiť "ON/OFF/Next"
Ako prepnúť priamy systém na nepriamy TPMS
Najprv je potrebné vypnúť pracujúci priamy systém
Pomocou diagnostického nástroja pripojiť do modulu "19-CAN Gateway"
- vybrat "Kódovanie / Coding"
- kliknite na "Dlhé kódovanie / Long Coding Helper"
- odznačiť v Byte 3 funkciu "Bit 0 - Tire Pressure Monitoring"
- Zavrite okno a potvrďte "Do it" a uložiť. Vypíše "New code" Odpojte sa z modulu
- pripojiť do modulu "09-Centralna elektronika / Cent. Elect" (CEMC)
- vybrať "Kódovanie / Coding"
- kliknite na "Dlhé kódovanie / Long Coding Helper"
- doznačiť v Byte 8 funkciu "TPMS 7k3/7k4/7k5 installed/active"
- Zavrite okno a potvrďte "Do it" a uložiť. Vypíše "New code" Odpojte sa z modulu
- pripojiť do modulu "03-ABS Brzdy / ABS Brakes"
- vybrat "Kódovanie / Coding"
- kliknite na "Dlhé kódovanie / Long Coding Helper"
- označiť v Byte 16 funkciu "Tire Pressure Monitoring (TPMS/PR-7K6) installed"
Teraz by ste mali vidieť TPMS kontrolku. Potrebné resetovať v ABS cez základne nastavenia - kanál 42 ako už bolo ukázané vyššie.
AutoConnect 14.6.2016
Zdroj:
[https://en.wikipedia.org/wiki/Tire-pressure_monitoring_system]