Pojem chiptuning ako synonymum zvyšovania výkonu vozidla je v skutočnosti programová úprava riadiacej jednotky motora. Uveďme si trocha teórie a následné príklady z praxe.
Riadiaca jednotka (RJ) je riadiaci prvok s procesorom o určitom výpočtovom výkone s riadiacim algoritmom. Niečo ako počítač, ktorý je priamo navrhnutý pre riadenie spaľovacieho motora. Počítač, ktorý vyhodnocuje vstupné veličiny a na ich základe vysiela výstupné signály. Vstupné veličiny ako napr. teplota motora, okolia, kvapalín, atmosférický tlak, poloha plynového pedála, otáčky motora, tlak paliva a ďalšie. Riadiaci algoritmus neustále sleduje vstupné veličiny a po vyhodnotení vysiela výstupné signály napr. na vstrekovacie trysky, reguláciu turbíny, ovládanie klapiek a pod.
Pred vyhodnotením aký výstupný signál sa má vyslať v okamžitých podmienkach algoritmus vychádza z pred uložených údajov na ich základe vysiela určité výstupné hodnoty. Inak povedané pred uložené údaje sa v praxi nazývajú "mapy", a podľa nich riadiaci algoritmus určuje hodnoty vstupných veličín.
Ako teda zvýšiť výstupný výkon?
Z uvedeného vyššie nám vypláva, že zmenou údajov v "mapách" vieme ovplyvniť výstupné hodnoty ako napr. dĺžku vstreku, tlak turba a pod. a tým ovplyvnime výkon motora. Áno správne takto zvýšime výkon motora. Pridaním paliva a vzduchu sa nám logicky navýši aj výstupný výkon motora ale automaticky sa zvýši aj spotreba. Zvýšený výkon a znížená spotreba nám zatiaľ nejako nesedí. Pri takejto úprave môžeme jedine počítať so zníženou spotrebou ak začneme jazdiť pri rovnakej rýchlosti s vyšším prevodovým stupňom tj. pri nižších otáčkach motora. Motor s väčšou silou bude zvládať jazdu na nižších otáčkach. Ale nezabúdajme na ďalšie faktory ako sú konštrukčné možnosti motora. Budeme síce šetriť spotrebu paliva ale nízke otáčky motora pri väčšom zaťažení nám znižuje životnosť motora. Motor mechanicky niekoľko násobne viac trpí ak jazdí pod optimálne otáčky na aké bol konštrukčne stavaný.
Hľadáme optimálnejšie úpravy
Z prvého príkladu je nám zrejme, že so spotrebou to nebude ideálne ak budeme bežne jazdiť.
Ďalšie úpravy kde môžeme získať ešte potencionálnu rezervu motora je zvýšiť efektivitu spaľovania.
Optimálna úprava motora, pri ktorej nám môže reálne klesnúť spotreba a mať súčasne zvýšený výkon je úprava pôvodného algoritmu v RJ a tým docieliť vyššiu efektivitu spaľovania motora. Sériový algoritmus je ladení pre všetky klimatické podmienky s určitou rezervou. Vyladenie algoritmu pre optimálnejsie spaľovanie nám môže priniesť lepší chod motora a tým aj úsporu paliva bez znižovania životnosti motora.
Ďalší parameter kde je možné znížiť spotrebu paliva je štýl jazdy. Ak naučíme algoritmus rozoznávať štýl jazdy a podľa toho bude upravovať dávkovanie paliva z dynamických "máp", môžeme získať ďalšiu úsporu.
V súčasnosti existuje na svete pár špecializovaných firiem, ktoré upravujú riadiaci algoritmu tak aby zvyšoval efektivitu spaľovania a taktiež zohľadňoval aj štýl jazdy.
Prvý známy algoritmus, ktorý optimalizuje tieto podmienky je "Virtuálny manažment" patentovaný spoločnosťou Alinetech. Tento algoritmus upravuje spaľovanie a súčasne sleduje štýl jazdy a podľa toho upravuje priebeh priamky tz. ak začnete jazdiť kľudnejšie zníži dávkovanie paliva a naopak ak ostrejšie zvýši nábeh paliva.
Ďalší algoritmus, ktorý vylepšuje ešte tento priebeh a sledovanie je "Bodový manažment" patentovaný spoločnosťou Dimsport.Algoritmus neupravuje priebehové priamky ale upravuje v bodovej úprave čo posúva efektivitu ešte o kúsok vyššie.
Čo dodať na záver
Článok má za úlohu poukázať zhruba na problematiky a preto ak sa obzeráte po chiptuningu v cenovej hladine okolo 200€ môžete očakávať úpravu, ktorá bola spomenutá ako prvá, úprava pôvodných "máp". Plus mínus nejaké vylepšenie.
Úprava s vylepšeným algoritmom v RJ nespaví žiaden "garážový tuner" ak nespolupracuje s profesionálnou spoločnosťou. Takáto úprava sa nezmestí pod 400€! Ale môžem povedať, že stoji za to...
AutoConnect 10..04.2014